החרדים בדרישה נחרצת: "לשנות את מדיניות העבודה בשבת"

    איתי גדסי No Comments on החרדים בדרישה נחרצת: "לשנות את מדיניות העבודה בשבת"

    המפלגות החרדיות בדרישה נחרצת מראה"מ: "לשנות את המדיניות שיום השבת הפך ליום עבודות התשתית של רכבת ישראל" • ח"כ גפני: "גם כשאין צורך עובדים בשבת. את כל המדיניות הזו צריך לשנות ולקחת אחריות" • ראשי הסיעות החרדיות ממתינים לתשובות משרד ראה"מ בעניין דרכי הפעולה למיגור חילולי השבת החמורים, אותן יעלו בפני מרנן גדולי ישראל שליט"א

    דרעי, ליצמן וגפני
    18:55
    22.05.24
    חדשות קול חי No Comments on נתניהו מזהיר מפני הכרה בפלסטינים: "תהיה מדינת טרור"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המאבק לשמירת צביון השבת אינו שוקט לרגע והצבור החרדי ממשיך במחאה כואבת בעקבות התרחבות חילולי השבת בחסות משרדי הממשלה. הסיעות החרדיות דורשות מראה"מ בנימין נתניהו, לשנות את המדיניות החמורה שפשתה בשנתיים האחרונות, בפרט בעבודות התשתית הנעשות על-ידי רכבת ישראל, לפיה יום השבת הפך לחלק אינטגרלי מקיום עבודות השבת ברכבת, דבר שלא היה בעבר.

    בעוד ביומונים 'המבשר' ו'המודיע' נכתב כי בימים הקרובים יתכנסו מועצות גדולי וחכמי התורה לכינוס משותף בנושא חילולי השבת, ב"יתד נאמן" נכתב כי הנושא יובא בפני מרנן ורבנן גדולי ישראל.

    חבר 'ועדת הארבעה' שמונתה לעקוב אחר חילולי השבת בתחבורה הציבורית ברכבת ישראל, ח"כ אורי מקלב, שהיה אמש אצל מרן הגר"ח קניבסקי והתייעץ עמו בנוגע לדרכי הפעולה בנושא חילולי השבת, אומר הבוקר ל"יתד נאמן" כי: "רכבת ישראל אימצה נוהל שבשנתיים האחרונות הוטמע והורחב, לפיו בתכניות העבודה וביעדים של הרכבת, כבר בשלב תכנון פרויקטים תחבורתיים, בפרט פרויקטים גדולים בהם יש ממשקים במקומות ציבורים ובמרחב הציבורי, לקחו את ימי סוף השבוע כימים שבהם אפשר לבצע עבודות מורכבות יותר. ההתמודדות היא עם ממשקים תחבורתיים בכל פרויקט של תחבורה וסלילת כביש.

    "על המדיניות הזו", אומר ח"כ הרב מקלב, "אנו מלינים ודורשים בכל התוקף לשנותה. יום השבת הפך ליום נוח עבורם לביצוע עבודות תשתית. בחנו את הדברים מתוך מסמכים ובדיקות שביצענו מהם עולה כי זו העמדה כיום של רכבת ישראל. דרישתנו הנחרצת היא לשנות זאת, לא משנה כלל אם אנו בקואליציה, או לא.

    מקלב הוסיף כי: "אני מדבר קודם לכל על שמירת השבת, מדיניות שמדינת ישראל מחויבת לה, ודאי כאשר חילולי השבת הללו נעשים בתוך המשרדים הממשלתיים, כחלק מהכוונת מדיניות מתוכננת וידועה מראש. המאבק שלנו אינו רק מול משרדי התחבורה והעבודה אם ניתנו היתרים לעבודה בשבת והאם העבודות מתבצעות על-ידי עובדים יהודים, או גוים. אנו מלינים על מדיניות משרד התחבורה שיום השבת מתכונן לביצוע העבודות כבר בשלב התכנון. וישנם דברים נוספים, פתיחת מרכולים ונסיעות בתחבורה ציבורית, אולם עיקר חילולי השבת כחלק ממדיניות מתוכננת נעשית ברכבת ישראל. המאבק הוא על שינוי מדיניות".

     "מציאות מקוממת"

    יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, אמר ל"יתד", כי "תמונת המצב היא שבמשך תקופה ארוכה, בעיקר בנושא עבודות הרכבת, שהן עבודות מאוד נרחבות, המציאות היא שאין מי שלוקח על עצמו אחריות, בטענה של 'חוסר סמכות',  וזה גם היה במשבר הקודם, למי יש סמכות להורות שלא לבצע עבודת בשבת.

    "המקרה האחרון היה הדבר החמור ביותר. נעשו עבודות במשך שמונה ימים. הן החלו ביום שישי ונמשכו שמונה ימים ברציפות. הושבתה תחנת רכבת באזור הזה והעבודות הסתיימו במוצאי שבת. כלומר, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי של המשטרה שבלתי אפשרי לבצע עבודות ביום חול, כאן במשך כל ימות השבוע התחנה הייתה סגורה ועבדו. בלא כל בעיה יכלו להמשיך בעבודות יום נוסף ולא לבצע עבודות בשתי השבתות, גם בתחילה וגם בסוף. משמעות הדבר שהעבודות הללו הנעשות בשבת הן כמעט 'להכעיס'. אין סיבה במקרים רבים, איני מדבר על מה שהם טוענים מקרים בטיחותיים, שהעבודות יבוצעו בשבת"

    "המציאות המקוממת הזו", אומר ח"כ גפני, "היא מבחינתנו תמונת מצב כאילו אין שליטה על העבודות בשבת וכביכול עושים זאת דווקא. את זה אנו מבקשים לשנות. המציאות הזו שיש ממשלה בישראל, יש שרים העוסקים בעניין הזה וצריכים לקחת אחריות. היום, גם כשאין צורך, עובדים בשבת. את כל המדיניות הזו צריך לשנות ולקחת אחריות. אם מישהו רוצה שיעבדו בשבת שייקח אחריות ויעמוד מאחורי ההחלטה הזו. מה גם שאנו יודעים שאין כל צורך ואת זה אנו מבקשים לשנות".

    ח"כ גפני ציין כי ישנה התקדמות מול ראה"מ: "אני מקווה שאנו מתקדמים עם הדבר הזה. בישיבה אצל ראה"מ, ובכלל בישיבות שקיימנו לאחר מכן, לראשונה הרגשנו גם בפועל שאנשים לא זורקים אחריות אחד על השני ומחפשים פתרון שהוא בר ביצוע. כעת אנו ממתינים לתשובות להביאם בפני מרנן גדולי ישראל שליט"א, אשר יורו לנו כיצד לפעול הלאה".

    דריכות לקראת ישיבת המועצות

    ביומונים 'המודיע ו'המבשר' דיווחו על ההכנות לקראת ישיבות המועצות המשותפות, שיתכנסו בע"ה בימים הקרובים לישיבה משותפת, על מנת להורות לחברי הכנסת מטעם המפלגות החרדיות אגודת ישראל, "דגל התורה" וש"ס, כיצד לנהוג, אל מול חילולי השבת המתמשכים, בעיקר בעבודות תשתית ושיפוץ ברכבת ישראל והפיכת יום שבת קודש ליום השיפוצים הלאומי.

    "הפגיעה הנוראה בשבת קודש, גרמה במהלך החודשים האחרונים, צער עמוק וכאב עצום לכל מי שהשבת יקרה לו וקדושה לפניו. בלי שום צורך של פיקוח נפש, בחרו הגורמים הממשלתיים, לחלל את השבת בפרהסיה" נכתב.

    ביומונים נכתב כי בחודשים האחרונים ידעו נציגי הציבור החרדי, שרשרת של התעלמות מתחינותיהם והפצרותיהם. הם פנו אל שר התחבורה ישראל כץ, אל שר העבודה והרווחה חיים כץ ואל ראש הממשלה בנימין נתניהו. אולם למגינת לב היו חילולי שבת. אפילו הקמת ועדת הארבעה, בגיבוי ממשלתי, לעניין מניעת חילולי השבת – לא הצליחה למנוע את המשך החרפה.

    כאמור, מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א, מועצות גדולי וחכמי התורה, יתכנסו בימים הקרובים לדיון משותף בדרכי הפעולה, ישמעו את הדיווחים על המצב ועל המגעים עם מקבלי ההחלטות ויורו לנציגים החרדיים כיצד לפעול כדי לבלום את ההידרדרות הנמשכת בחילולי השבת.



    0 תגובות